برای فناوری ساخت چیپست‌ها از واحد نانومتر استفاده می‌شود و در حال حاضر برخی گوشی‌ها از چیپست‌های ۵ نانومتری بهره می‌برند و این نوع تراشه‌ها در آینده‌ی نزدیک راهی کامپیوترها خواهند شد. یک چیپست ۵ نانومتری در مقایسه با نسل‌های قبلی خود انرژی کمتری را مصرف می‌کند و عملکرد بهتری به ارمغان می‌آورد. اما ۵ نانومتری بودن یک چیپست دقیقا چه معنایی دارد و چرا شرکت‌ها به دنبال کاهش این عدد هستند؟

فناوری ساخت چیپست چه معنایی دارد؟

روی هم رفته هر چقدر عدد مربوط به فناوری ساخت گوشی کمتر باشد، شرکت‌ها می‌توانند در یک محدوده‌ی مشخص تعداد بیشتری ترانزیستور تعبیه کنند. هر چقدر تعداد ترانزیستورهای یک تراشه بیشتر باشد، قادر به انجام پردازش‌های بیشتری خواهد بود و در نتیجه‌ قدرتمندتر محسوب می‌شود. در همین رابطه باید به قانون مشهور مور اشاره کنیم. اگرچه این یک قانون علمی نیست، اما این قانون پیش‌بینی کرده که تعداد ترانزیستورهای موجود در مدار مجتمع تقریبا هر دو سال دو برابر می‌شود.

سامسونگ به تازگی از سری SSD جدید مدل PM9C1a با پشتیبانی از کنترلر جدید 5 نانومتری و رابط PCIe 4 برای لپ تاپ‌ها و نوت بوک‌ها رونمایی کرده است. استفاده از این نودهای نوین 5 نانومتری به سامسونگ اجازه می‌دهد تا مصرف انرژی کنترلر SSD را به میزان قابل توجه‌ای کاهش دهد که این در نهایت بر مصرف کلی درایو تاثیر می‌گذارد.

خانواده درایوهای SSD سامسونگ PM9C1a عمدتاً نوت‌بوک‌های معمولی و پرفورمنس را هدف قرار داده‌اند. SSD جدید سامسونگ PM9C1a قرار است سرعت خواندن متوالی 6 گیگابایت بر ثانیه و نوشتن متوالی 5.60 گیگابایت بر ثانیه را ارائه دهد که برای درایورهایی با پشتیبانی از رابطه PCIe 4.0 x4 مناسب به نظر می‌رسد.

سامسونگ در همین راستا اظهار کرده که SSD های جدید به ترتیب تا 900 هزار و 1 میلیون عملیات ورودی و خروجی بر ثانیه (IOPS) تصادفی را ارائه می‌دهند. SSD های جدید سامسونگ قرار است با پیکربندی 256، 512GB و 1 ترابایت با فرم فاکتورهای M.2-2230 ،M.2-2242 و M.2-2280 که بیشتر طراحان و سازندگان لپ تاپ را خوشنود خواهد کرد عرضه شوند.

با این حال خبر عرضه کنترلر این SSD ها با استفاده از نودهای 5 نانومتری یکی از جالب‌ترین موارد در این خصوص است و گفته می‌شود که سامسونگ این کنترلر را با استفاده از نودهای 5 نانومتری SF5 خود ساخته که در زمینه مصرف بهینه انرژی نیز قرار است بسیار مناسب عمل کنند.

در واقع باید گفت که امروز جدیدترین کنترلرهای SSD با استفاده از نودهای 12 نانومتری تولید می‌شوند و عرضه این محصولات با تراشه‌های 5 نانومتری از طرف سامسونگ غیرمنتظره و نوآورانه بوده است.

سامسونگ در همین رابطه اذعان کرده که درایو جدید PM9C1a نسبت به مدل قبلی یعنی PM9B1 تا 70 درصد بازده انرژی بیشتر در هر وات ارائه می‌کند و تقریباً 10 درصد انرژی کمتری در حالت بیکاری مصرف می‌کند. سامسونگ با این حال هنوز مشخصات کامل این SSD و زمان عرضه آن‌ها را در دسترس قرار نداده است.