شرکت کره ای سامسونگ، پیشگام در تولید حافظه های پرسرعت، موفق به تولید اولین حافظه سامسونگ SSD PCIe Gen 5 شده است که بیش از 13 هزار مگابایت بر ثانیه سرعت دارد و برای مشتریان سازمانی و با کاربری سرور تولید شده است. در نسل پنجم حافظه SSD PCIe، از نسل ششم پیشرفته V-NAND استفاده شده است.

برای بیش از یک دهه، شرکت سامسونگ حافظه های SSD را مبتنی بر فناوری درگاه های SATA، SAS و PCIe و با بهترین عملکرد به بازار ارائه کرده است. همزمان با رونمایی از پردازنده های آلدر لیک (Alder Lake) اینتل، حافظه های SSD PCIe Gen 5 در اختیار عموم قرار گرفته است. به نظر می رسد با افزایش پشتیبانی از نسل پنجم PCIe، اقبال به این نوع از حافظه SSD بیشتر شود، اما در حال حاضر سامسونگ جزء اولین شرکت هایی بوده است که به این زنجیره پیوسته است.

به نظر می رسد حافظه سامسونگ SSD PCIe Gen 5، برای سرور های سازمانی کاربرد داشته باشد و بنا به نظر خبرگزاری آنلاین XDA، نمی توان منتظر استفاده از این حافظه در کامپیوترهای شخصی خود، در آینده ای نزدیک باشیم. Samsung PM1743، تقریباً دو برابر حافظه های نسل 4 PCIe سرعت دارند. برای مثال مدل Samsung 980 PRO از نسل 4 سرعتی معادل 7000 مگابایت در ثانیه را ثبت کرده بود، در حالی که نسل پنجم حافظه های SSD PCIe موفق به ثبت رکورد 13 هزار مگابایت در ثانیه شده اند. علاوه بر این سرعت نوشتن اطلاعات نیز با افزایش معادل 1500 مگابایت بر ثانیه مواجه بوده است.

با در نظر گرفتن تبادل 608 مگابایت به ازای مصرف 1 وات انرژی، سامسونگ مدعی است همه این پیشرفت با وجود 30 کاهش مصرف انرژی محقق شده است. این کاهش مصرف انرژی در سرورهایی با انبوه اطلاعات در کاهش هزینه ها بسیار تاثیرگذار است.

حافظه سامسونگ SSD PCIe Gen 5 در ظرفیت هایی از 2 ترابایت تا 16 ترابایت و در فرم فاکتورهای مختلف به بازار عرضه خواهند شد. همچنین این مدلها اولین نسخه های مجهز به پورت های دوگانه هستند که در سرورها در زمان خرابی یک پورت امکان ادامه کار دستگاه را ایجاد میکنند. به گفته شرکت سامسونگ، تولید انبوه این محصول در سال 2022 آغاز خواهد شد.

اگر جزء کاربران عادی هستید، جای نگرانی نیست. زیرا حافظه سامسونگ SSD PCIe Gen 5 در نمایشگاه CES 2022 رونمایی خواهد شد. سامسونگ مدل Project Nighthawk را با قدرت خوانش 144 گیگابایت و سرعت نوشتن 12 گیگابایت بر ثانیه اراده خواهد کرد. مدل Project Blackbird با سرعت کمتر نوشتن معادل با 10 گیگابایت در ثانیه ارائه می شود. هر دو حافظه با ظرفیت 8 ترابایت طراحی شده اند. البته زمان دقیق ارائه این محصولات به بازار هنوز مشخص نیست.