Samsung ssd امروزه در دنیای IT از ابزارهای مختلفی برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می شود. و با توجه به اهمیت اطلاعاتی که روز به روز مهمتر و به حجم آن اضافه می گردد. نیاز دنیای IT را برای هاردهای پیشرفته تر بیشتر کرده است، و با گذشت زمان شاهد تکنولوژی های جدید در این عرصه می باشیم. در واقع این ویژگی های جدید همه در روند سرعت و امنیت ذخیره سازی اطلاعات کمک بسیاربزرگی کرده است. یکی از مهمترین این ابزارها ذخیره سازی اطلاعات بر روی سرورهای قدرتمند می باشد. که در این مقاله می خواهیم شما را با انواع هارد سرور و ویزگی های منحصربفرد آن  شما را آشنا کنیم .

هارد سرور چیست؟

هارد ها بر اساس کانکتور یا محل اتصال به سرور به چند دسته تقسیم می شوند. از قبیل SAS , SATA , SSD , FC , IDE و از لحاظ ابعاد نیز هارد سرور به دو دسته LFF یا 3.5 اینچی و SFF یا 2.5 اینچی بر روی سرور HP قرار می گیرند. سرعت انتقال اطلاعات بسته به مدل هاردها متفاوت می باشد. اگر بخواهیم بصورت کلی نگاه کنیم هارد سرور به 3 دسته SSD , SAS , SATA تقسیم می شود. البته با پیشرفت تکنولوژی امروزه هاردهای NVME نیز با سرعت بسیار بالا به بازار ارائه شده است. نکته قابل ذکر در مورد این هارد درایو قیمت بالای آن می باشد.

هارد درایو SATA

هارد SATA یا (Serial Advance Technology Attachment ) که برگرفته از (IDE (Integrated Drive Electronics می باشد. و اولین گروهی که بعد از آن تشکیل شد (ATA (Advance Technology Attachment بود که برای  ساده کردن کابل کشی راحت و همچنین پیشرفت و ارتقاء عملکرد طراحی شده بود. هارد درایو SATA به سه نوع SATA ,SATA2 , SATA 3 تقسیم می شود که تفاوت در این نسخه ها سرعت آنها با یکدیگر می باشد.  Sata3 سرعتی معادل ۶۰۰ مگابایت بر ثانیه دارد که تقریبا ۴ برابر نسخه اول آن می باشد. از دیگر مزایای هاردهای SATA نسبت به IDE مصرف کمتر برق, سرعت بالا، حجم کم و عملکرد بالای آن می توان اشاره کرد. سرورهای نسل 5 تا 10 HPE از این نوع هارد درایو پشتیبانی می کند.

این نوع درایوها بیشتر در سرورهای LFF محصولات سرور HP مورد استفاده قرار می گیرند. و برای ذخیره سازی های حجیم از این مدل هارد سرور استفاده می شود. سرعت هاردهای ساتا که MDL یا Midline نیز شناخته می شوند 5400 تا 7200 دور در دقیقه می باشد. و اگر دنبال هارد سرور با ظرفیت بالا و هزینه نسبتا کم هستید پیشنهاد خوبی برای سرور شما می باشد.

هارد درایو SAS

SAS یا (Serial Attached SCSI) که برگرفته از تکنولوژی SCSI می باشد. و از نسل قبلی خود یعنی SATA سرعت بالاتری دارد. هر چند هاردهای SATA همچنان بخاطر ایجاد فضای مناسب ذخیره سازی محبوب هستند. ولی در هاردهای SAS تمرکز بر روی سرعت است. و از پهنای باند 3GBPs , 6GBPs , 12GBps برای انتقال اطلاعات استفاده می کند. در مقایسه با هارد SATA که دارای سرعت  5200 تا 7200 (RPM) یا Revolutions Per Minute دور در دقیقه می باشد. هارد SAS از سرعت 10K 7.2K و 15K یا 15000RPM پشتیبانی می کند. ابعاد هارد SAS در 2 استاندارد  LFF و SFF مشابه هارد SATA به بازار ارائه شده است.

هاردهای SAS و SATA بجز تفاوت در سرعت انتقال اطلاعات از لحاظ ساختار اتصالی نیز متفاوت هستند. ولی در نظر داشته باشید که بر روی سرورهای HP هر دو ساختار پشتیبانی می شوند. حتی بصورت ترکیبی نیز می توان از این دو نوع هارد درایو استفاده کرد.

هارد SSD

حافظه جامد یا solid state drive) SSD) نسبت به هاردهای SATA و SAS سرعت بالاتری دارد. درایو الکترونیکی نیز به این نوع حافظه می گویند. عملکرد این حافظه بصورت فلش می باشد و اطلاعات بر روی چیپ الکترونیکی ذخیره می شود. در مقایسه با هاردهای SAS و SATA دیگر از چرخه مکانیکی استفاده نمی کند. کمپانی اچ پی نیز از این تکنولوژی بهره مند شده و حافظه SSD SAS و SSD SATA با مدل های متنوع را برای سرورهای HP به بازار ارائه کرده است.

انواع هارد درایوها بر روی سرور های HPE

کمپانی اچ پی در نسل 3 و 4 خود از هاردهای SCSI استفاده می کرد. و بالاترین ظرفیتی که در این سرورها پشتیبانی می شد هارد سرور SCSI 300GB 15K بود. البته هاردهای دیگری نیز از قبیل 146GB , 72GB , 36GB در دسترس بود، که بر اساس نیاز آن دوران مورد استفاده قرار می گرفت. ولی با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی اینگونه هاردها و سرورها دیگر در محیط های سروری استفاده نمی شوند. در نسل 5 کمی شرایط متفاوت شد و کمپانی اچ پی برای اولین بار از هارد سرور SAS در سرورهای خود استفاده کرد. در واقع انقلابی در صنعت هارد سرور ایجاد کرد و شرایط را برای مشتریان بگونه ای رقم زد که بتوانند از سرعت و امنیت بیشتری برای ذخیره سازی اطلاعت بهرهمند شوند.

در نسل های بعدی نیز از این تکنولوژی استفاده شد و تا امروز که نسل 10 به بازار ارائه شده است همچنان این مدل هارد سرور بر روی سرورهای HPE از محبوبیت خاصی برخوردار است. در نسل 5 پهنای باند هارد های SAS تا 3GBPs پشتیبانی می شد ولی در نسل بعدی پهنای باند به 6GBPs ارتقاء یافت و تا نسل هشتم سری ProLiant از این سرعت همچنان استفاده می شد. ولی در نسل 9 کمپانی اچ پی برای اولین بار از پهنای باند 12GBPs رونمایی کرد و سرور های نسل 9 و 10 قابلیت پشتیبانی از این پهنای باند را دارند، که سرعت بالاتری نسبت به نسل های قبلی خود ارائه می دهد.

پشتیبانی از انواع پیکربندی رید

کمپانی اچ پی برای امنیت بیشتر در سرور های خود از کارت های رید پیشرفته پشتیبانی می کند. این کارت ها قابلیت انواع پیکربندی رید را برای شما در سرور HP  فراهم می کند. تمام هارد درایوهایی که تا اینجا ذکر شده اند، قابلیت پشتیبانی از انواع پیکربندی رید را دارند، و شما می توانید بسته به هزینه و استراتژی تعیین شده، هارد سرور خود را انتخاب و از مزایای امنیت و سرعت آنها در سرور خود بهره مند شوید.

ابزارهای پیشرفته

برای مدیریت بهتر می توان از نرم افزار ILO که در سرور HP بصورت رایگان ارائه شده است استفاده کرد. این نرم افزار تمام گزارش های لازم در مورد کارکرد هارد سرور را در اختیار شما قرار می دهد. همچنین از طریق نرم افزار intelligent Provisioning از بروزترین تست های استاندار HPE استفاده کنید. و هارد سرور خود را از لحاظ کیفی و امنیتی مورد بررسی قرار دهید. در نظر داشته باشید که کمپانی اچ پی از باکیفیت ترین و بروزترین استاندارهای دنیا برای تولید هارد های خود استفاده می کند. و این اطمینان را به شما می دهد، که با خیال آسوده از این نوع محصولات استفاده نمایید .

منبع: تجارت سرور پارسه

SAMSUNG sm863 خرید, SAMSUNG sm863 درایور, SAMSUNG sm863 راهنمای خرید, SAMSUNG sm863 راهنمای نصب, SAMSUNG sm863 رنگ بندی, SAMSUNG sm863 عکس, SAMSUNG sm863 فروش, SAMSUNG ssd sm863 قیمت, SAMSUNG sm863 مشخصات, SAMSUNG sm863 مشخصات فنی, SAMSUNG sm863 مقایسه, Samsung ssd sm863 نقد و بررسی, SM863 بنچمارک, SM863 بهترین قیمت, SM863 تصاویر, SM863 خرید, SM863 عکس, SM863 فروش, SM863 قیمت, SM863 مشخصات, SM863 مشخصات فنی, SM863 مقایسه, SM863 نقد و بررسی, اس اس دی سامسونگ, اس اس دی سامسونگ sm863 960gbگیگابایت بنچمارک, اس اس دی سامسونگ sm863 960gbگیگابایت بهترین قیمت, اس اس دی سامسونگ sm863 960gbگیگابایت تصاویر, اس اس دی سامسونگ sm863 960gbگیگابایت خرید, اس اس دی سامسونگ sm863 960gbگیگابایت درایور, اس اس دی سامسونگ sm863 960gbگیگابایت راهنمای خرید, اس اس دی سامسونگ sm863 960gbگیگابایت راهنمای نصب, اس اس دی سامسونگ sm863 960gbگیگابایت رنگ بندی, اس اس دی سامسونگ sm863 960gbگیگابایت عکس, اس اس دی سامسونگ sm863 960gbگیگابایت فروش, اس اس دی سامسونگ sm863 960gbگیگابایت قیمت, اس اس دی سامسونگ sm863 960gbگیگابایت مشخصات, اس اس دی سامسونگ sm863 960gbگیگابایت مشخصات فنی, اس اس دی سامسونگ sm863 960gbگیگابایت مقایسه, اس اس دی سامسونگ sm863 960gbگیگابایت نقد و بررسی, اس اس دی سامسونگ SM863 با ظرفیت 480 گیگابایت بنچمارک, اس اس دی سامسونگ SM863 با ظرفیت 480 گیگابایت بهترین قیمت, اس اس دی سامسونگ SM863 با ظرفیت 480 گیگابایت تصاویر, اس اس دی سامسونگ SM863 با ظرفیت 480 گیگابایت خرید, اس اس دی سامسونگ SM863 با ظرفیت 480 گیگابایت عکس, اس اس دی سامسونگ SM863 با ظرفیت 480 گیگابایت فروش, اس اس دی سامسونگ SM863 با ظرفیت 480 گیگابایت مشخصات, اس اس دی سامسونگ SM863 با ظرفیت 480 گیگابایت مقایسه, اس اس دی سامسونگ SM863 با ظرفیت 480 گیگابایت نقد و بررسی, خرید اس اس دی, خرید هارد اس اس دی, فروش اس اس دی, قیمت Samsung ssd , قیمت اس اس دی, قیمت اس اس دی سامسونگ, لیست قیمت Samsung, لیست قیمت اس اس دی Samsung ssd, مشخصات فنی اس دی, مشخصات هارد, نمایندگی فروش Samsung, نمایندگی فروش سامسونگ