سامسونگ با معرفی حافظه‌های 256 ترابایتی SSD و معرفی معماری PBSSD که مخصوص راه‌حل‌های پتابایتی طراحی شده، حضوری خبرساز در نمایشگاه Flash Memory Summit کالیفرنیا دارد.

ارائه سامسونگ در نمایشگاه FMS 203 درباره “چگونگی شکل‌گیری نوآوری‌های حافظه در محصولات و خدمات” بود. و همانطور که حدس می‌زنید، همه چیز در چارچوبی طراحی شده بود که برای “دوران هوش مصنوعی” تجسم شود.

به شرکت‌کنندگان گفته شد که نگران نباشند، زیرا سامسونگ اینجاست تا آخرین فناوری‌ها را برای مقابله با “رشد داده ها و کاربردهای متعدد آن” توسعه دهد.

سامسونگ با برجسته کردن SSD سرور PM1743 خود، که در سال قبل در FMS معرفی شده بود، شروع کرد. این حافظه با ظرفیت تا 15.36 ترابایت عرضه می‌شود و با رابط PCIe 5.0 بهبود یافته است. بازنگری رابط به این معنی است که درایو جدید به گفته سامسونگ قادر است “با دو برابر راندمان انرژی نسبت به نسل قبلی خود” عمل کند. سامسونگ اعلام کرده است که اولین کاربران PM1743 جدید را برای استفاده در زمینه هوش مصنوعی تولیدی، مانند ChatGPT، در نظر دارند.

این شرکت غول فناوری اعلام کرد که توسعه حافظه سرور PM9D3a با فرم فاکتور استاندارد 2.5 اینچ و رابط PCIe 5.0 نیز به پایان خود رسیده است. به گفته شرکت، با کنترل کننده 8 کاناله خود، این درایو تا 2.3 برابر سریع‌تر از نسل قبلی خود خواهد بود. PM93a جدید ابتدا با ظرفیت تا 15.36 ترابایت در دسترس قرار خواهد گرفت و مدل‌های با ظرفیت تا 30.72 ترابایت در نیمه اول سال 2024 عرضه خواهند شد.

حافظه های SSD 256 ترابایتی

در تلاش برای دستیابی به حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی داده در محدودیت‌های توان و حجم یک رک ‌تک سرور، سامسونگ یک حافظه‌ جامد ۲۵۶ ترابایتی ایجاد کرده است. این شرکت می‌گوید که این دستگاه‌های جدید از تکنولوژی QLC NAND و بالاترین سطح تراکم یکپارچه‌سازی استفاده می‌کنند.

در آزمایشات سامسونگ، حافظه‌ جامد ۲۵۶ ترابایتی هفت برابر کمتر از توان مصرفی یک استک شامل هشت حافظه‌ی جامد ۳۲ ترابایتی بوده است.

سامسونگ در نمایشگاه معماری PBSSD جدید خود را نیز به نمایش گذاشت. این معماری به شکل یک “راه‌حل با ظرفیت فوق العاده بالا در مقیاس پتابایت که با تغییر ظرفیت بسته به کاربرد، قابلیت مقیاس‌پذیری بالا را فراهم می‌کند” شناخته می‌شود.

با چنین ظرفیت بزرگی در یک دستگاه، سامسونگ و شرکایی مانند متا در نظر دارند تا PBSSD را به صورت چندکاربره کنند. این شرکت می‌گوید که این پلتفرم از یک فناوری به نام Flexible Data Placement (FDP) استفاده می‌کند که در NVMe تصویب شده است. FDP روشی است برای بهینه‌سازی قرار دادن داده برای افزایش قابلیت پیش‌بینی و عملکرد در بارهای کاری بزرگ مقیاس واقعی. نرم‌افزار پشت FDP به طور کامل متن‌باز است.

امیدواریم که بخشی از این فناوری حافظه فلش بسیار بزرگ به مرور زمان به مصرف‌کنندگان نیز برسد. همچنان مشتریان با مشکل مواجه هستند که حافظه‌های جامد PC با ظرفیت بیشتر از 4 ترابایت را به راحتی پیدا کنند.