سامسونگ امروز دومین نسل از حافظه‌های رده بالا و قدرتمند Smart SSD خود را معرفی کرد. بنا به گفته این شرکت این حافظه‌های SSD به تراشه‌های تولید شده توسط AMD مبتنی هستند و می‌توانند انبوهی از قابلیت‌های جدید را در کنار کاهش زمان موردنیاز برای پردازش، میزان انرژی مصرفی و همچنین درگیر کردن پردازنده در دسترس قرار دهند.

حافظه‌های Smart SSD جدید سامسونگ در رده محصولات High Performance Computing یا پردازش با عملکرد بالا (HPC) دسته‌بندی می‌شوند؛ چرا که رده بالایی از قدرت و عملکرد را در اختیار دارند. نسل دوم از این حافظه‌های SSD از تراشه‌های Xilinx Versal FPGAکه توسط AMD تولید شده است بهره می‌برند. باید گفت حافظه‌های SmartSSD جدید سامسونگ نسبت به محصولات نسل قبل بسیار هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند.

بنا به گفته سامسونگ با استفاده از این تراشه‌ها میزان زمان موردنیاز برای پردازش فرامین و اطلاعات در حدود 50 درصد کاهش پیدا کرده است. مصرف انرژی این حافظه‌های SSD نیز در قیاس با حافظه‌های SSD معمولی 70 درصد کمتر است.‌ از دیگر قابلیت‌های مهم این حافظه‌ها می‌توان به کاهش خیره کننده و 97 درصدی استفاده از CPU در هنگام دست‌یابی به اطلاعات پراستفاده اشاره کرد.

سامسونگ اعلام کرده که تراشه موجود در این حافظه پس از ادغام دو شرکت AMD و Xilinxطراحی و تولید شده است و این حافظه‌های SSD می‌توانند با استفاده از این تراشه به صورت مستقل و داخلی به پردازش اطلاعات بپردازند. این موضوع سبب می‌شود یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و گلوگاه‌های موجود در حافظه‌های SSD با عملکرد بالا برطرف شود.

به دلیل اینکه این حافظه‌های SSD به صورت داخلی به پردازش اطلاعات می‌پردازند دیگر نیازی نیست که اطلاعات میان حافظه‌های داخلی مختلف و همچنین المان‌های گوناگون جا به جا شود. این موضوع سبب می‌شود که پهنای باند بیشتری در اختیار این حافظه قرار بگیرد تا برای پردازش دیگر داده‌ها به کار گرفته شود. همچنین پردازش اطلاعات به صورت داخلی، کاهش قابل توجه زمان تاخیر را به دنبال دارد؛ چرا که دیگر به رفت و برگشت اضافی اطلاعات میان حافظه و پردازنده نیازی نخواهد بود.

کاهش وابستگی و درگیر کردن پردازنده به منظور پردازش اطلاعات ذخیره شده بر روی این حافظه اتفاقی مهم و مبارک محسوب می‌شود؛ چرا که پردازنده به جای صرف این قدرت می‌تواند برای پردازش و پاسخگویی به دیگر فعالیت‌های حیاتی سیستم به کار گرفته شود. کاهش 97 درصدی استفاده از پردازنده نسبت به حافظه‌های SSD موجود در بازار سبب می‌شود که سیستم‌های کامپیوتری بتوانند با در اختیار داشتن همان پردازنده و هسته گرافیکی عملکرد بهتر و قابل اعتماد‌تری از خود نشان دهند.

سامسونگ اعلام کرده است درون این حافظه SSD از هسته‌های پردازشی Arm استفاده کرده است. هسته‌هایی که به طور ویژه به منظور مصرف پایین‌ انرژی و همچنین تولید گرمای کم طراحی شده‌اند.

شرکت سازنده همچنین اعلام کرده است که این حافظه‌های SSD می‌توانند برای کاربردهای مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری زبان ماشین، همچون پردازش داده‌های بزرگ، پردازش‌های مبتنی بر هوش، کدگذاری ویدیوها، پردازش‌ موجود در سرویس‌های مالی و فشرده سازی اطلاعات مورد استفاده قرار بگیرند.

سامسونگ مدعی است که به خوبی توانسته نسل اول از این حافظه‌های SSD را با کمک AMDوارد مراحل تجاری سازی کند. این شرکت اعلام کرده که بازار حافظه‌های با عملکرد بالا و پردازش محور پتانسیل فراوانی دارد و اکنون قصد دارد با معرفی و عرضه نسل دوم از حافظه‌های Smart SSD بخش بیشتری از این بازار را در اختیار خود بگیرد.